چیستی فرایند روشنفکری در قاره آفریقا
موتور محرکه و موثر در فرایند روشنفکری افریقا مبارزه با استعمار و باز پس گرفتن اقتدار بومی بوده و در این راه افزایش دانش و مهارت سیاسی و اجتماعی اصالت و موضوعیت داشته است.رهایی از استعمار و یوغ دولت های غربی برای آفریقایی ها تقریبا همراه و همصدا با تلاش های روشنفکری بوده است. روشنفکران آفریقایی با تلاش ضد برده داری ، سیاه گرایی و هویت آفریقایی چهار چوب اصلی فلسفه اجتماعی و فرهنگی مبارزه با استعمار و بیدادگری را مشخص کرده و مردم را حول آن اهداف و آرمانها بسیج می کردند. طرح کنیاتا مبنی بر بازگشت به خویشتن و سخنرانی جومو کنیاتا در لندن در سال 1932 در مورد زندگی قبیله کیکویو با عنوان بازگشت به کوه کنیا ، ( جومو کنیاتا ، 2015 ، ص xx ) ، وسیاه گرایی سنگور ( سیلویا واشینگتون با ، 2015، ص8) از این موارد است. پیرامون چیستی و چگونگی پیدایش فرایند روشنفکری در قاره آفریقا و تطورات آن بسیار گفتگو شده زیرا روشنفکری به دلیل تاثیرات مثبت و منفی آن ،از امور متناقض نما و ابهام بر انگیز و مورد توجه اندیشمندان بومی و غربی بوده است . (کریری ، ، ص91)
البته برخی از متنفذین قبیله ای و قهرمانان ملی نا آشنا با تحولات جهانی و منطقه ای نیز به دلیل ناخرسندی مردم از رویکرد استعماری مردم را بر علیه آنها بسیج کرده و مدت زمانی در مقابله با استعمار مبارزه کرده و بی مهابا بر استعمار گران و ایادی آنها تاختند که از ان جمله به بای بوره از قبیله تمنی در سیرالئون (مایکل کرادر ،2013 ،ص 49)،مائو مائو در شرق و جنبش آلیس لن شینا در 1964 در زامبیا می توان اشاره کرد .(برایان موریس ، ص174) از اینرو باید گفت که به دلیل ترکیب و شکل بندی تلاش های آفریقایی ها در مبارزه با استعمار و دفع سلطه آنها در آن قاره نمی توان از غیر روشنفکر سخن گفت زیرا همه مردم در تلاش های ضد استعماری و توسعه طلبانه نقش داشتند.(آبهبه زکه یه ، موریس یامبه ،ص28)
در روند پیشرفت و توسعه قاره آفریقا ، روشنفکری مسئولانه در قلمرو ملی گرایی و استقلال سیر خود را ادامه داده و با اعلام همبستگی با مردم و فرهنگ و تمدن آفریقایی از آرمانها و آرزوهای مردم حمایت و پشتیبانی کرد. از انجا که فرایند روشنفکری با دانشگاه و تخصص علمی رابطه داشته و نهادهای علمی و آموزش عالی در این امر سهیم هستند تلقی عموم این است که روشنفکران باید دانشگاه دیده و متخصص در یک رشته علمی بوده و برای مشکلات جامعه راه حل ارائه دهند. در دانشگاه های آفریقایی الزاما همه دانشجویان و اعضاء علمی رویکرد و آگاهی سیاسی ندارند اما چون دانشگاه پیشاهنگ تلاش های سیاسی دولت ستیز است بطور سنتی سنگر و مرکز روشنفکری قلمداد می گردد( پیر وان درن برق، 1973 ، ص59) از اینرو بسیاری دانشگاه و تحصیلکرده ها را روشنفکر و تا حدودی مبارز تلقی می کنند. البته این که دولت های آفریقایی بیش از آموزش برای توسعه زندان ها هزینه می کنند. (مولفی ک آسانته ، 1996 ، ص786) نیز نشان از صدق آن گزاره و ادعا دارد.
روشنفکران آفریقایی از مشاهده ظلم و بیداد استعماری رنجیده خاطر و ملول بوده و برای رفع آن بلیه برنامه ریزی و فداکاری کردند. گفتنی است که بهره برداری استعمار از امکانات ، مزارع و معادن افریقا بسیار زیاد و بیرحمانه بوده وتبعیض آمیز بود. از اینرو چون مردم بومی از تحولات و پیشرفت های اقتصادی ناشی از مدرنیته سهم ناچیزی داشتند( لویس گان ، 1975 ، ص 719) از این موضوع ناخرسند بوده و به رویارویی با استعمار گران پرداختند.
+ نوشته شده در شنبه یکم مهر ۱۳۹۶ساعت 10:33  توسط m r shakiba |
پدیده تقسیم مردم به روشنفکر و غیر روشنفکر...
ما را در سایت پدیده تقسیم مردم به روشنفکر و غیر روشنفکر دنبال می کنید
برچسب : چیستی,فرایند,روشنفکری,آفریقا, نویسنده : siahestan بازدید : 48 تاريخ : شنبه 1 مهر 1396 ساعت: 13:27